"Heat soak", grzanie i zamulenie w e39 M5

1998-2003 | silnik: S62B50
Awatar użytkownika
e39540
Posty: 156
Rejestracja: pt kwie 20, 2012 23:07
Auto: E60 M5 LCI; E61 520d LCI
Lokalizacja: Warszawa

"Heat soak", grzanie i zamulenie w e39 M5

Post autor: e39540 » wt paź 29, 2013 01:21

Panowie, jak dotąd dostrzegłem w aucie w zasadzie jedną wadę/niedopracowanie. Chodzi o tzw. "heat soak" dość szeroko opisywany na US forach. Mianowicie podczas użytkowania w mieście typu Warszawa, w takie dni jak wczoraj czy dziś (chwilami było chyba ponad 20 st C, a w słońcu pewnie spokojnie ze 30) w korkach auto grzeje dolot i traci moc na niskich biegach. Temat jest o tyle ciekawy, że nie był chyba specjalnie poruszany na jakimkolwiek forum BMW w PL, włączając w to Mforum. Rozumiem przy tym, że założenie producentów było takie, że M5 jest autem głównie na autobahny. Tym niemniej sprawa wygląda tak: ciepły dzień, korek, stoję już ładną chwilę, łapie mnie czerwone - mam pole position. Start, jedynka, dwójka zauważalnie przymulona, i mniej więcej na wysokości trójki Mka robi spektakularny odjazd, w taki sposób, jak to zrobić powinna. Później droga się luzuje, dolot chłodzi i jest git, na jedynce i dwójce Mka gniecie w fotel niemiłosiernie :hurra:
Temat dość mocno prześwietlany na US forach, szczególnie ważny dla chłopaków mieszkających w Kalifornii, itp
Ogólnie wygląda na to, że problemem jest to, że Mka ma tzw. intake air temperature sensor (czujnik powietrza dolotowego, chyba tak to się powinno tłumaczyć) umiejscowiony przy przepływce, która z kolei znajduje się bardzo blisko silnika, który to generuje bardzo wysokie temperatury. W związku z tym czujnik śle do DME informację o bardzo wysokiej temperaturze, co kastruje moc. Dopiero przy nieco większej prędkości, gdy panuje większy przedmuch pod maską sytuacja się normalizuje.
Sposoby walki z tym są różne, jedni starają się jakoś odizolować przepływki od motoru, inni stawiają na taki kit, oferowany w US w cenie powiedzmy nie zwalającej z nóg

http://www.beastpower.com/p/bmw/ufmotor ... BE39M-IATS

Sam cały czas zastanawiam się nad takim rozwiązaniem na wiosnę.

Wiem, że jest tu na forum kilku posiadaczy e39 M5, czy u Was ten problem jest również zauważalny?

Awatar użytkownika
Mickey
Posty: 319
Rejestracja: sob lis 21, 2009 17:33
Auto: M5 E39 LCI '01
Lokalizacja: Puławy

Re: "Heat soak", grzanie i zamulenie w e39 M5

Post autor: Mickey » wt paź 29, 2013 07:36

e39540 Wybacz ale jak klikam link pokazuje mi "404 Not Found" :sad:

Awatar użytkownika
e39540
Posty: 156
Rejestracja: pt kwie 20, 2012 23:07
Auto: E60 M5 LCI; E61 520d LCI
Lokalizacja: Warszawa

Re: "Heat soak", grzanie i zamulenie w e39 M5

Post autor: e39540 » wt paź 29, 2013 09:33


Awatar użytkownika
Venom
Moderator
Posty: 3181
Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Re: "Heat soak", grzanie i zamulenie w e39 M5

Post autor: Venom » wt paź 29, 2013 20:51

A co piszą na forach za oceanem na temat przeniesienia czujnika? Pomaga to?
Jeżeli jest jak piszesz to problem overheating protection i w konsekwencji obniżenie parametrów silnika na pewno występowałoby też w nowych samochodach - a nie sądzę by BMW M takiego bubla wypuściło.

Awatar użytkownika
e39540
Posty: 156
Rejestracja: pt kwie 20, 2012 23:07
Auto: E60 M5 LCI; E61 520d LCI
Lokalizacja: Warszawa

Re: "Heat soak", grzanie i zamulenie w e39 M5

Post autor: e39540 » wt paź 29, 2013 21:31

Hmm, no widzisz właśnie nie wiem, za oceanem ròżnie pisza, ale chyba większość zdań jest pozytywnych. Zastanawia mnie tylko, czy nie niesie to ze soba żadnego zagrożenia dla silnika, w kwestii oszukiwania DME i jakiegoś ewentualnego przegrzania. Ja sam emke mam od pòłtora tygodnia, wiec moje doświadczenie w tej kwestii jest znikome, niemniej poszę jakie sa moje odczucia plus to, co udało mni się znaleźć na zagranicznych forach. Na ile występuje to w nowych samochodach (e60, e63,e90-93), tego nie wiem, jenak wydaje mi się, że mogło to być poprawione choćby poprzez przeniesienie tego nieszczęsnego czujnika w inne miejsce. A czy W BMW M strzeliliby takiego bubla, szczerze nie mam zielonego pojęcia. Poza tym wydaje mi sie, że jakby już strzelili, to w egzemplarzach poliftowych zostałoby to jakoś poprawione, a na forach US skarża sie zarowno na przedlifty jak i na polifty

Awatar użytkownika
Venom
Moderator
Posty: 3181
Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Re: "Heat soak", grzanie i zamulenie w e39 M5

Post autor: Venom » wt paź 29, 2013 21:35

Na podstawie sygnału z tego czujnika będzie pewnie cofany KWZ, więc zmieniając jego pozycję istnieje duże ryzyko stuku, który w silnikach wolnossących jest przyjacielem wysokiej temperatury powietrza dolotowego.

Awatar użytkownika
e39540
Posty: 156
Rejestracja: pt kwie 20, 2012 23:07
Auto: E60 M5 LCI; E61 520d LCI
Lokalizacja: Warszawa

Re: "Heat soak", grzanie i zamulenie w e39 M5

Post autor: e39540 » wt paź 29, 2013 22:03

Rozumiem, to już cenna informacja, wskazujaca jakieś konkretne zagrożenie wynikajace z takiego rozwiazania. Jednak z drugiej strony emka ma przecież czujnik spalania stukowego

BKMM
Posty: 51
Rejestracja: czw cze 18, 2009 20:59
Lokalizacja: Poznan

Re: "Heat soak", grzanie i zamulenie w e39 M5

Post autor: BKMM » ndz gru 01, 2013 19:46

Miałem kiedyś podobny problem z masakrycznym zmuleniem w korkach podczas upału. Rozwiazanie okazało sie banalne wręcz głupie, ale pomogło - nowe wisco.

Awatar użytkownika
e39540
Posty: 156
Rejestracja: pt kwie 20, 2012 23:07
Auto: E60 M5 LCI; E61 520d LCI
Lokalizacja: Warszawa

Re: "Heat soak", grzanie i zamulenie w e39 M5

Post autor: e39540 » pn gru 02, 2013 00:35

Hmm, ciekaw to co piszesz. Czyli walnięte wisco powodowało taką utratę mocy?

BKMM
Posty: 51
Rejestracja: czw cze 18, 2009 20:59
Lokalizacja: Poznan

Re: "Heat soak", grzanie i zamulenie w e39 M5

Post autor: BKMM » pn gru 02, 2013 20:41

Tak, ale tylko w cieplejsze dni w korku. Nie umiem tego logicznie wytłumaczyć, ale tak było... Wrażenie jak by uciekło 100-150koni - nie wiem czy u Ciebie jest aż tak drastycznie odczuwalny spadek mocy. Prawidłowa moc pojawiała sie po chwili od ruszenia.

patryczken16
Posty: 202
Rejestracja: czw kwie 29, 2010 23:35
Lokalizacja: Przemyśl

Re: "Heat soak", grzanie i zamulenie w e39 M5

Post autor: patryczken16 » pn gru 02, 2013 21:13

Spiete visco stawia duzy opor,po ruszeniu ped powietrza wychladza bimetal i wisco sie wylaczalo ( krecilo z malym oporem )

Awatar użytkownika
e39540
Posty: 156
Rejestracja: pt kwie 20, 2012 23:07
Auto: E60 M5 LCI; E61 520d LCI
Lokalizacja: Warszawa

Re: "Heat soak", grzanie i zamulenie w e39 M5

Post autor: e39540 » pn gru 02, 2013 21:33

Miałoby to sens, bo u mnie w cieplejsze dni też to bardzo mocno odczuwałem w korkach.

A jest jakiś sposób zdiagnozowania wiska?

Awatar użytkownika
--==maly==----
Posty: 2510
Rejestracja: śr sie 06, 2008 09:21
Auto: M3 F80 17"
Lokalizacja: Warszawa

Re: "Heat soak", grzanie i zamulenie w e39 M5

Post autor: --==maly==---- » pn gru 02, 2013 22:11

Trzeba sprawdzić kiedy działa po prostu czy nie reaguje zbyt szybko.
Przyczyną częstszej pracy mogą być też mocno zabrudzone chłodnice przez które słabo przepływa powietrze i nie dociera do visca.

ODPOWIEDZ